Vecka 39

1kommentarer

Du är på dag 267 av 280. (95,4%).
Du är i vecka 39.
Du har gått 38 fulla veckor och 0 fulla dagar (v38+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 6 okt 2012
Du har 13 dagar kvar till beräknad förlossning.
 
 
 
Jag har fått en massa gravidtidningar av Sjöbbe som jag läser om kvällarna. Tycker det är rätt mysigt att läsa om allt som händer men ibland blir det lite för mycket. Igår läste jag en artikel om missfall efter vecka 28.
 
"Kissa ofta på natten är bra"
Studien omfattade 155 kvinnor där fostret hade dött efter vecka 28 och en kontrolgrupp med 310 kvinnor med normala graviditeter. Hos kvinnor som somnade på vänster sida sista natten innan fostert avled var grundrisken 1,96 per 1000 barn, knappt 0,2 procent. Hos de kvinnor som inte lade sig på vänster sida var risken 3,93 per 1000barn, alltså knappt 0,4 procent. Studien visade också att kvinnor som gick på toaletten flera gånger per natt löpte mindre risk att fostret skulle avlida.
 
Men alltså seriöst? Jag tar inte åt mig sådana här studier men omedvetet har jag vaknat flera ggr inatt, kommit på att jag legat på höger sida och fått byta :) Och det där med att kissa...om man inte vaknar och är kissig då? Ska jag ställa klockan för att gå upp och tömma blåsan. Nej vilken studie, den skrämmer ju mer än gör nytta!
Det tilläggs även i artiklen att det är extremt liten risk att fostret ska dö pga. hur mamman sover. Amen. Skriv gärna en hel sida om det då.

1 kommentarer

Denice

23 Sep 2012 17:18

Men sånt kan du ju inte skriva, jag sover ALLTID på höger sida.. Får väl ändra på det nu.
Vad fin du är förresten! Nu är det inte långt kvar för dig, kan ju komma när som helst.
Tack för lyckönskningen, detsamma till dig! Är så nyfiken på fall ni får en liten flicka eller pojke :)

Kommentera

Publiceras ej